Różnice pracy na kolei między Polską a Wielką Brytanią !

dim1

Brytyjska sieć kolejowa składa się z 33 tysięcy kilometrów torów, z czego 4928 km zostało zelektryfikowanych. Ogromna większość przewozów kolejowych jest realizowana przez przedsiębiorstwa prywatne - od 1997 Wielka Brytania nie posiada narodowego, państwowego przewoźnika kolejowego jest kilkunastu przewoźników obsługujących połączenia lokalne, regionalne i dalekobieżne zrzeszonych jest w National Rail. Kilku działa poza strukturami. Taryfa jest jednolita (podział na godziny szczytu i poza godzinami szczytu), poszczególni przewoźnicy mają natomiast własne oferty specjalne. Pociągi w Wielkiej Brytanii są stosunkowo drogie.'

dim2

Transport kolejowy w Polsce odgrywa istotną rolę. Koleją przewozi się ok. 20% towarów i 25% osób. Długość linii kolejowych jest dość wysoka i wynosi 20360 km, co daje gęstość 6,5 km/100 km2. Kolej w Polsce istnieje od 1842roku. W kwestii przewozu towarów koleją przewozi się głównie towary masowe, takie jak węgiel kamienny i rudy metali.

Zarządcą większości infrastruktury kolejowej jest spółka PKP Polskie Linie Kolejowe. Z linii kolejowych w Polsce korzysta ponad 100 przewoźników. Największym przewoźnikiem towarowym jest spółka PKP Cargo. Przewozy osobowe w większości są realizowane przez PKP Intercity oraz należące do samorządów Przewozy Regionalne

 

Jak dostać pracę ?

dim3

By prowadzić pociąg w Polsce, wystarczy czasem średnie wykształcenie i krótki kurs, ale w Anglii warunkiem otrzymania tej posady jest ukończenie inżynierii kolejowej, a więc wyższe wykształcenie. 

Standardy

dim4

W Wielkiej Brytanii pociągi są czyste, szybkie i punktualne

 W Polsce niestety są przestarzałe, powolne i często ruch odbywa się z dużym opóźnieniem.

Zarobki a ilość obowiązków

dim5

Niestety zarobki w Polsce czasami nie są porównywalne do wykonywanej pracy np. przez Maszynistę (w Polsce spotyka się z dużą ilością awarii, więc wykonuje dodatkową pracę chcąc naprawić usterkę aby zmniejszyć opóźnienie, nie wspominając o wypadkach i mimo słabych zarobków ucinaniu premii za każde nawet drobne przewinienie)

Maszynista nad Wisłą może co prawda liczyć na 3–6 tys. zł miesięcznie, ale trzeba pamiętać, jaka spoczywa na nim odpowiedzialność, i w jakich warunkach – bez chwili przerwy – pracuje. W Anglii zarobki również mieszczą się w przedziale 3–6 tys., ale funtów (14–29 tys. zł). W takiej sytuacji trudno się dziwić, że młodzi emigranci znający język obcy wolą spróbować sił za granicą w nowoczesnych i komfortowych maszynach. 

Mimo wszystko kolej się cały czas rozwija i w obu krajach cieszy się dużą popularnością !

dim6

Dziękujemy za uwagę !!!!

Wykonali:

Karolina Osial

Daniel Maciołek

Mateusz Kopciński

Bartosz Okniński

Uczniowie Technikum nr. 6 w Siedlcach