Opiekun koła: Joanna Wojtkowska-Śpiewak


Celem zajęć teatralnych jest przybliżenie wartości tkwiących w literaturze i sztuce.

Uczniowie dokonują samodzielnego wyboru przedstawienia oraz przy współpracy z prowadzącym zajęcia opracowują jego scenariusz z uwzględnieniem własnych możliwości i predyspozycji. Duże zaangażowanie kształtuje aktywne postawy, umożliwia samorealizację. Wspólnie tworzymy scenografię i projektujemy kostiumy oraz rekwizyty. Udział w zajęciach uczy odpowiedzialności i dyscypliny, wyrabia cierpliwość i zaufanie. Uczestnicy doskonalą umiejętności aktorskie ( ruch, gest, mimika), podnoszą sprawność dykcji i interpretacji głosowej.

W I semestrze zaangażowaliśmy się w projekt Teatr Forum

Szczególnym wydarzeniem był wyjazd na warsztaty teatralne do Teatru Rozmaitości w Warszawie i obejrzenie spektaklu „Uroczystość” z całą plejadą polskich i nie tylko… aktorów.

Koło teatralne w ZSP nr 6 im gen. Józefa Bema prowadzone jest przez nauczycielkę języka polskiego Panią Małgorzatę Komar. Głównym celem działalności jest fakt, że życie uczniów jest często mało atrakcyjne i szare. Z obserwacji wynika, że ekran telewizora, monitor komputera i połączenia internetowe są głównymi bohaterami czasu wolnego młodzieży. Uczniowie mają trudności w kontaktach interpersonalnych, nie potrafią nazywać swoich uczuć, emocji, są skrępowane w momencie zabierania głosu w obecności większej ilości osób. dlatego wyszliśmy naprzeciw potrzebom młodego człowieka i rozpoczęliśmy wspólne poznawanie świata i kultury. Doświadczenia zdobyte przez uczniów naszej szkoły w trakcie inscenizacji różnych przedstawień i akademii pokazują , że to właśnie teatr może być wspaniałą receptą na "kolorową rzeczywistość", może stanowić alternatywę dla biernego i mało pożytecznego spędzania czasu wolnego.

   Młodzież bardzo chętnie uczestniczy w życiu kulturalnym szkoły. Udało się już zorganizować wiele uroczystości i akademii tj Dzień Edukacji Narodowej , które zostały docenione przez liczne grono pedagogiczne i pozostałych uczniów. Wiele emocji wywołało przedstawienie z okazji Świąt Bożego Narodzenia pt. ”Pójdźmy do Betlejem”. Ostatnio młodzież z kółka teatralnego przygotowała wspaniałe Misterium Wielkopostne pt. „Zbawienie przyszło przez krzyż”, które poruszyło wiele serc
i zmusiło młodego człowieka do zastanowienia się nad sensem własnego życia. Bardzo wymowna była pantomima opracowana przez uczestników kółka teatralnego pt. „Bóg jest miłością” , której celem było pokazanie problemów dotyczących współczesnej młodzieży. W zanadrzu członkowie koła teatralnego mają do przygotowania jeszcze wiele imprez. Najbliższa odbędzie się 19 kwietnia z okazji dnia patrona naszej szkoły gen. Józefa Bema.

Cele koła

  • Uświadomienie uczniom znaczenia kultury jako dorobku cywilizacyjnego i dziedzictwa duchowego przekazywanego z pokolenia na pokolenie oraz jako przestrzeni komunikacji między ludźmi.
  • Zasygnalizowanie kryteriów typologii kultury.
  • Kształtowanie gustów i potrzeb kulturalnych.
  • Przygotowanie do aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu kulturalnym oraz bezpośredniego obcowania z dziełami sztuki teatralnej.
  • Kształtowanie i rozwijanie wrażliwości estetycznej oraz indywidualnych zdolności twórczych.
  • Rozwijanie umiejętności refleksyjnej i krytycznej oceny własnych zdolności aktorskich.
  • Zapoznanie z podstawową terminologią teatralną.
  • Kształcenie umiejętności dostrzegania w przedstawieniach teatralnych wartości ideowych i moralnych.
  • Uświadomienie znaczenia roli teatru w życiu człowieka.
  • Przygotowanie do świadomego wyboru sztuk teatralnych spośród oferowanych przez współczesną kulturę popularną poprzez zapoznanie z kryteriami ich oceny.
  • Przygotowanie dwóch przedstawień teatralnych dla szkolnej publiczności.

Główna tematyka spotkań

  • Miejsce teatralne, czyli teatr w społeczeństwie, społeczeństwo w teatrze.
  • Sztuka inscenizacji, czyli dramat w teatrze, teatr w dramacie.
  • Materia sceniczna, czyli scenografia nie jest dekoracją.
  • Konwencja teatralna, czyli umowa miedzy twórcami a widzami.
  • Postać sceniczna, czyli "osoby dramatu" jaki role.
  • Sytuacja teatralna, czyli próba sił.
  • Teatr Telewizji, czyli ani teatr, ani film.

Metody pracy

  • Podające (przyswajanie podanego tekstu).
  • Problemowe (odkrywanie nowych wiadomości podczas rozwiązywania problemów).
  • Aktywizujące (przeżywanie treści i wartości).
  • Ekspresyjne ( wyrażanie uczuć, emocji, postaw, poglądów).
  • Praktyczne (zmienianie rzeczywistości i samego siebie w dramie, sztuceteatralnej, inscenizacji).

Formy pracy

  • teatr samorodny oparty na improwizacji
  • inscenizacje
  • drama

Na zajęciach teatralnych młodzież realizuje swoje zainteresowania teatrem, poznaje tajniki pracy aktorskiej. Uczniowie ćwiczą wyraźne mówienie oraz nabywają umiejętność natężania i modulowania głosu.

Młodzież chętnie przygotowuje montaże artystyczne z okazji różnych uroczystości szkolnych. Ponadto pracuje nad oprawą muzyczną każdego przedstawienia. Projektuje i wykonuje plakaty teatralne, dekoracje, kostiumy i rekwizyty.

Ostatnie przedstawienie teatralne pt. "Ona to On" odbyło się 27 XI 2008 roku. Młodzież z dużym zaangażowaniem podjęła się zaprezentowania humorystycznej sztuki, w której główni bohaterowie zamieniają się ciałami.

Po raz pierwszy pojawili się na scenie:

Natalia Korneluk klasa Ia LO
Damian Kordylas klasa Ia LO
Magdalena Budzyńska klasa Ia LO 
Paulina Borkowska klasa Ia LO
Aleksandra Jasińska klasa Ia LO
Marcin Frank klasa Ia LO

SERDECZNIE GRATULUJEMY DEBIUTANTOM!

Zapraszamy do obejrzenia zdjęć

Za kulisami

Koło teatralne „Otello” skupia 15 uczestników dążących do kontaktu z żywą sztuką. Uczniowie w ramach pracy koła przygotowują spektakle, organizują i prowadzą imprezy szkolne, reprezentują szkołę . Swoją pracę mieli okazję niejednokrotnie pokazywać publiczności szkolnej.

Głównym celem spotkań młodzieży jest:

  • Odkrywanie swoich możliwości, zdolności i talentów.
  • Zabawa w teatr.
  • Przygotowanie przedstawień teatralnych dla szkolnej publiczności, a także dla mieszkańców Domu Opieki Społecznej w Siedlcach.
  • Udział w warsztatach emisji głosu i radzenia sobie ze stresem.
  • Kształcenie wrażliwości estetycznej.

Młodzież bardzo chętnie uczestniczy w zajęciach. Angażuje się we wszystkie prace nad przygotowaniem przedstawienia.

Od września 2007 do stycznia 2008 roku wzięliśmy udział w ramach projektu Szkoła Równych Szans

Najwięcej pracy uczniowie włożyli przy wykonaniu scenografii do sztuki pt. „Odlot”

Premiera tuż, tuż … ostatnie powtórki tekstu

I oto spektakl pt. „Odlot”


Publiczność oglądała z zachwytem …

Czas szybko dobiegł końca…

Jasełka również wymagały wiele pracy…
zmęczone choreografki „padały z nóg”

Od września 2007 do stycznia 2008 roku wzięliśmy udział w projekcie Szkoła Równych Szans. Uczniowie korzystając z funduszy unijnych

  • Wyjeżdżali do teatru na liczne przedstawienia
  • Zwiedzili Muzeum Teatru w Warszawie
  • Obejrzeli wystawę poświęconą twórczości dramatycznej Stanisława Wyspiańskiego
  • Otrzymali fundusze na przygotowanie dekoracji i kostiumów do przedstawień
  • Uczestniczyli w warsztatach emisji głosu i radzenia sobie ze stresem

Premiera pierwszego spektaklu zatytułowanego „ODLOT” odbyła się 10 listopada 2007 roku. Przedstawienie przyjęte zostało przez publiczność szkolną bardzo dobrze. 

Zamierzamy wystawić jeszcze jedno przedstawienie. Rozważamy również możliwość podjęcia prac na przygotowaniem mini musicalu.


ZAPRASZAMY CHETNYCH DO UDZIAŁU.
MILE WIDZIANE WŁASNE POMYSŁY.

 

„Teatr jest najważniejszą rzeczą na świecie, gdyż tam pokazuje się ludziom, jakimi mogliby być, jakimi pragnęliby być, choć nie mają na to odwagi, i jakimi są".

 

Tove Johsson

 

Cele koła:

  • Kształcenie sprawności mówienia, słuchania, czytania w różnych sytuacjach komunikacyjnych.
  • Rozbudzanie świadomości języka jako składnika dziedzictwa kulturowego
  • Wyrabianie nawyku krytycznego odbioru tekstów literackich i innych dzieł kultury
  • Motywowanie do poznawania kultury regionalnej, narodowej i europejskiej; 
  • Tworzenie więzi uczuciowych z tradycji, budzenie szacunku dla innych kultur
  • Rozwijanie wyobraźni, twórczego myślenia i samodzielności w zdobywaniu wiedzy i działaniu
  • Wdrażanie do kreatywnej pracy w zespole z przestrzeganiem zasad dyscypliny
  • Zachęcanie i nauka uczestnictwa w kulturze
  • Pokazywanie pozytywnych zachowań- propagowanie zachowań zgodnych z przyjętymi normami społecznymi w różnych sytuacjach, między innymi podczas uroczystości szkolnych
  • Kształtowanie nawyku systematycznego i planowego wzbogacania wiedzy, obserwowania świata z pasją poznawczą.
  • Kształcenie umiejętności uważnego słuchania czyichś wypowiedzi i rozpoznawania intencji mówiącego
  • Rozwijanie umiejętności nazywania własnych uczuć, wrażeń oraz formułowania sądów, ze świadomością odpowiedzialności za słowo
  • Kształcenie umiejętności aktywnego uczestnictwa w dialogu, uzasadniania własnego stanowiska, argumentowania; kulturalne słuchanie wypowiedzi innych osób
  • Uczenie wypowiadania się na temat przeczytanej książki oraz innych dzieł kultury
  • Doskonalenie techniki głośnego czytania oraz recytacji z odpowiednią artykulacją, akcentem, tempem, rytmem i intonacją
  • Zapoznanie się z niektórymi tekstami należącymi do polskiej klasyki literackiej, z tekstami kultury regionalnej
  • Kształcenie umiejętności odczytywania ogólnego sensu utworu literackiego oraz dostrzegania i rozumienia uniwersalnych wartości zawartych w dziełach literackich

 

Metody pracy:

  • Metoda inscenizacji (umożliwia realizację wielu ćwiczeń w czytaniu i opracowywaniu tekstów, mówieniu, ćwiczeń słownikowo-frazeologicznych i syntaktycznych. Przygotowanie inscenizacji wymaga zaangażowania wszystkich uczestników, a przez to umożliwia każdemu zapewnienie poczucia sukcesu, ośmielenie i aktywizowanie.)
  • Drama (rozwija wyobraźnię, fantazję, wrażliwość emocjonalną, a także plastykę ciała. Stosowanie dramy pozwala na wykorzystanie spontanicznej ekspresji aktorskiej. Jest metodą wszechstronnego i harmonijnego rozwoju osobowości.)
  • Doświadczenia poszukujące (technika ta polega na uczeniu się przez samodzielne działanie, poszukiwanie, rozwiązywanie problemów. Młodzież rozwija swoje zainteresowania i aktywność twórczą, zaspokaja naturalną ciekawość.)

Formy pracy

  • Praca z tekstem literackim
  • Rozmowa
  • Drama
  • Gry dydaktyczne

WSZYSTKICH CHĘTNYCH ZAPRASZAMY!

Obecnie trwają przygotowania do przedstawienia sztuki pt. "Magia XIX", której scenariusz został napisany przez uczennice klasy III c: Annę Bojaczuk, Annę Strąk i Izabelę Olewińską.Premiera odbędzie się 16 lutego 2010roku.

Zapraszamy do obejrzenia zdjęć

   
© 2020 Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 6 im. gen. Józefa Bema w Siedlcach

Logowanie

   

U 50 N 50 S 50