opiekun: Joanna Wojtkowska-Śpiewak
Cele:
- kształcenie umiejętności zdobywania, wykorzystywania i przekształcania informacji;
- zdobywanie doświadczenia dziennikarskiego;
- szerzenie zainteresowania tematyką dziennikarską;
- przygotowanie do dalszego kształcenia na kierunkach humanistyczno – dziennikarskich;
- rozpowszechnianie informacji na temat wydarzeń szkolnych i kulturalnych;
- promowanie szkoły
- rozbudzenie zainteresowania życiem szkolnym,
- zaangażowanie w aktualne wydarzenia, problemy, tematy,
- kształcenie umiejętności pisania różnych form prasowych,
- zaznajomienie z warsztatem pracy dziennikarza prasowego,
- kształcenie umiejętności odnajdywania bieżących tematów, formułowania problemów,
- doskonalenie umiejętności pracy z komputerem,
- relacje wydarzeń szkolnych, apeli, wycieczek, imprez, konkursów
Tematyka:
- artykuły informacyjne, reportaże, komentarze,
- zjawiska kulturowe: recenzje obejrzanych filmów, przeczytanych książek, prezentacja zespołów muzycznych,
- rozpowszechnianie twórczości własnej uczniów,
- udział w konkursach polonistycznych (praca nad stylem wypowiedzi, składnią i frazeologią)
- przybliżenie historii i kultury regionu- legendy, zabytki, pomniki,
- zdjęcia - utrwalanie obrazów z życia szkoły,
- poznanie sposobu pracy edytora (znajomość znaków korektorskich, tworzenie bibliografii itp.)
- wystąpienia publiczne (prezentacje tworzone w kontekście nowej matury z języka polskiego na temat mediów itp.)
- przygotowanie uroczystości szkolnych
- poznanie historii pisma, czasopism, filmu itp.
- dyskusje na temat przemocy w mediach, nowych technologii itp.
- współpraca z kołem teatralnym w ramach przygotowań scenariuszy uroczystości szkolnych
- ciągła praca nad kroniką szkolną (uaktualnianie, redagowanie)
- przekazywanie materiałów redakcyjnych na potrzeby szkolnej strony internetowej
Członkowie koła dokumentowali najważniejsze wydarzenia i imprezy szkolne, w których uczestniczyli. Współpracując z młodzieżą daje się łatwo zauważyć, iż uwielbia ona kontakt z wszelkiego rodzaju mediami. Szczególnie interesuje uczniów najnowsza dziedzina dziennikarstwa internetowego. Prowadzone zajęcia koła dziennikarskiego pokazują, co ich tak naprawdę intryguje. Jest to bez wątpienia specyfika przekazu medialnego: mnogość wszystkiego, szybkość, zmienność. Z wielokrotnie przeprowadzonych rozmów, ćwiczeń wynika, że interesują się światem mediów nie tylko od strony widza, czy słuchacza. Chcieliby dowiedzieć się, na czym polega specyfika pracy ludzi, którzy świat mediów kreują; zobaczyć miejsca, gdzie to wszystko powstaje.
W I semestrze roku szkolnego 2006/2007 na zajęciach koła poruszona była problematyka związana z szeroko rozumianymi środkami masowego przekazu. Uczestnicy zajęć rozszerzali swą wiedzę zdobytą na lekcjach języka polskiego, poprzez poznawanie gatunków dziennikarskich, takich jak felieton, reportaż, wywiad, sprawozdanie, notatka, wzmianka, komentarz i recenzja. Na zajęciach podejmowane były dyskusje na temat czystości dyskursu publicznego, sztuki przeprowadzania wywiadu, warsztatu reportera oraz historii mediów. Podejmowano również zagadnienia dotyczące fotoreportażu jako jednego z gatunków fotografii prasowej XXI wieku oraz żargonu dziennikarskiego związanego z telewizją (rozróżnianie tickerów, scrolli, pilotów itp.).
Członkowie koła dziennikarskiego próbowali również swoich sił w pisaniu własnych tekstów, dotyczących postaci patrona szkoły oraz uroczystości poświęcenia sztandaru szkoły. Zakres owych działań ukaże się w specjalnym numerze szkolnej gazetki poświęconej życiu i działalności politycznej generała Józefa Bema.
Członkowie koła dziennikarskiego razem z członkami koła teatralnego, prowadzonego przez p. M. Komar, przygotowali szkolną inscenizację związaną z Dniem Edukacji Narodowej, dokumentując w kronice szkoły przebieg owej uroczystości. Znaczna część zajęć koła dziennikarsko-edytorskiego polegała na poznaniu specyfiki znaków edytorskich oraz przeprowadzania korekty własnych tekstów pod względem stylistycznym, frazeologicznym i składniowym.
W semestrze II roku szkolnego 2006/2007 koło dziennikarsko-edytorskie planuje skupić swą działalność na promowaniu szkoły, przygotowując montaż słowno muzyczny podczas prezentacji szkół na siedleckim amfiteatrze. Ponieważ współczesne media to nie tylko dziennikarstwo, ale również Public Relations i reklama, a także zagadnienia związane z fotografią i łamaniem tekstu, członkowie koła dziennikarsko-edytorskiego poznają dokładniej zakres pracy edytora (poprzez zajęcia o tematyce związanej z korektą tekstu i przygotowaniem tekstu do druku).