opiekun: Marek Próchenko
W bieżącym roku szkolnym członkami koła technicznego są nie uczniowie technikum lecz liceum profilowanego. Zmienił się opiekun oraz forma zajęć. Nie zmieniły się jednak zagadnienia którymi koło się zajmuje.
Plan pracy przewiduje zapoznanie z następującymi zagadnieniami:
- wielkie konstrukcje,
- konstrukcje tam i wieżowców,
- konstrukcja najdłuższego mostu świata,
- konstrukcja i technologia wykonania mostu Brooklyńskiego (Nowy Jork),
- konstrukcja i technologia wykonania mostu Golden Gate (San Francisco),
- konstrukcja i technologia wykonania mostu Świętokrzyskiego (Warszawa),
- konstrukcja i technologia wykonania mostu Akashi Kaikyo (Japonia),
- budowa kanału La Manche,
- przyczyny zawalenia się wież Word Trade Center,
- najwyższy budynek świata,
Zajęcia realizowane są w formie projekcji filmów a następnie dyskusji na te tematy. W miarę potrzeb może być rozszerzony o zagadnienia zaproponowane przez uczniów.
Oto kilka krótkich przykładów co oglądamy:
KVLY-TV Tower
Położenie: Fargo, Dakota Północna, Stany Zjednoczone
Czas powstania: 1963
Typ: Wieża telewizyjna
Materiały: Stal
Wysokość: 628.80 m (2 062,97 stóp)
Powierzchnia: 160 akrów
Opis obiektu:
- Sięgająca wysokości 628 metrów wieża KVLY-TV Tower jest najwyższą istniejącą wykonana przez człowieka konstrukcją na świecie.
- Wybudowanie wieży zajęło zaledwie 33 dni, a pracę tą wykonało tylko 11 robotników.
- Ta wieża komunikacyjna nie jest aktualnie w Fargo. Leży w pobliży miasta Blanchard, Dakota Północna.
- W konstrukcji zawarte jest ponad 600 kilometrów wszelkiego rodzaju lin podtrzymujących, stalowych przewodów oraz przewodów do windy.
- Całkowita waga stali znajdującej się w wieży wynosi 864 500 funtów. Całkowita długość kabli podtrzymujących konstrukcję to 40 125 stóp, lub 7,6 mili. Kable elewacyjne utrzymujące windę mają długość 7 870 stóp.
- Antena na szczycie wieży ma 113 stóp wysokości i waży 9000 funtów.
- Przy wietrze wiejącym z prędkością 70 mil na godzinę wierzchołek wieży KVLY odchyla się zaledwie o 10 stóp.
- Stalowa wieża jest wyższa niż łączna wysokość Wielkiej Piramidy w Gizie, Wieży Eiffla w Paryżu i Monumentu Waszyngtona.
- Jeśli robotnik pracujący na wierzchołku anteny upuścił swój kluch francuski, poruszał by on się z prędkością 250 mil na godzinę w momencie uderzenia w ziemię.
Most Akashi Kaikyo
Położenie: Kobe i Awaji-shima, Japonia
Czas powstania: 1998 r. - zakończenie budowy
Typ: Most wiszący
Materiały: Stal
Koszt budowy: 4,3 miliarda dolarów
Długość: 3 910 metrów (12 828 stóp)
1990 metrów (6 527 stóp) –najdłuższe przęsło
Architekci: Honshu-Shikoku Bridge Authority
Opis obiektu:
- Most Akashi Kaiyko jest nie tylko bardzo długi, lecz także wysoki, jego dwie wieże mające po 282 metry są wyższe niż jakiekolwiek wieże innego mostu.
- Cieśnina Akashi jest bardzo ruchliwym portem dlatego architekci musieli zaprojektować most tak aby nie blokował ruchu. Poza tym musieli uwzględnić zmienną pogodę, silne wiatry, duże opady, huragany, tsunami i trzęsienia Ziemi. Między innymi zbudowali wieże z kratowymi wiązaniami, co usztywniło konstrukcję i pozwoliło aby wiatr przepływał między kratami.
- Most jest w stanie wytrzymać napór wiatru wiejącego z prędkością 180 mil na godzinę, oraz trzęsienie Ziemi o wielkości 8,5 stopnia w skali Richtera.
- Długość wszystkich kabli użytych do budowy mostu wynosi 300 000 kilometrów, wystarczyło by to na okrążenie Ziemi siedem i pół razy.
- Do mostu należą trzy rekordy, jest ona najdłuższym, najwyższym i najdroższym mostem wiszącym świata.
- Most miał pierwotnie długość 12 825 stóp, lecz 17 stycznia 1995 roku wielkie trzęsienie Ziemi rozciągnęło go i obecnie jest on dłuższy o 3 stopy.
Najmniejszy kościół
Najmniejszym kościołem jest kaplica św. Isabel de Hungria in Colomares w Maladze (Hiszpania), upamiętniająca Krzysztofa Kolumba. Ma ona nieregularny kształt i pow. 1,96 m².
Najbardziej pojemna tama
Biorąc pod uwagę objętość zalewu, najbardziej pojemną tamą jest New Cornelia Tailings na rzece Ten Mile Wash w Arizonie (USA), która odgradza 209,5 mln m³ wody. Jest ona tamą ziemną.
Najdłuższa tama
Najdłuższa na świecie jest tama na Dnieprze w Kijowie (Ukraina), oddana do użytku w 1964 r. Jej długość, mierzona przy koronie, wynosi 41,2 km.
Najkosztowniejsza budowla
Całkowite koszty oddanego do użytku w 1994 r. międzynarodowego lotniska Kansai (Japonia) wynosiły 10 mld funtów szterlingów (43 mld zł). Projekt przewidywał m.in. zbudowanie w Zatoce Osaka sztucznej wyspy o wymiarach 4,27 x 1,25 km. Wsparto je na milionie pali, których wykonanie zajęło pięć lat. Budynek lotniska zaprojektowany został przez włoskiego architekta Renzo Piano i brytyjskiego konstruktora Petera Ricea.
Oglądamy również filmy np. z serii : „Jak to zbudowano”.
opiekun: Elżbieta Próchenko
Rok szkolny 2006/2007
W ramach pracy koła technicznego uczniowie zapoznają się z nowościami technicznymi w Polsce i na świecie. Zapoznają się także z wielkimi konstrukcjami np. tam i wieżowców, najdłuższego mostu świata, różnorodnymi technologiami wykonania mostów, Zapoznano uczniów z następującymi zagadnieniami:
- wielkie konstrukcje,
- konstrukcje tam i wieżowców,
- konstrukcja najdłuższego mostu świata,
- konstrukcja i technologia wykonania mostu Brooklyńskiego (Nowy Jork),
- konstrukcja i technologia wykonania mostu Golden Gate (San Francisco),
- konstrukcja i technologia wykonania mostu Świętokrzyskiego (Warszawa),
- konstrukcja i technologia wykonania mostu Akashi Kaikyo (Japonia),
- budowa kanału La Manche,
- przyczyny zawalenia się wież Word Trade Center,
- najwyższy budynek świata,
Uczniowie biorą udział w różnorodnych wycieczkach zawodoznawczych, na ciekawe budowy. Są organizowane wyjazdy np. na Politechnikę Warszawską, w celu zapoznania z najnowocześniejszymi metodami badań konstrukcji, betonów i gruntów, a także z warunkami rekrutacji na tę uczelnię
W czasie zwiedzania laboratoriów Politechniki Warszawskiej
Politechnika Warszawska – pokaz wiercenia gruntów
Zwiedzanie budowy w Siedlcach – zapoznanie z konstrukcją
Przyszli technicy analizują dokumentację