opiekun: Joanna Wojtkowska-Śpiewak
W naszej szkole prowadzone są zajęcia pozalekcyjne w formie kółka dziennikarskiego.
Program na rok szkolny 2009/2010
CELE GŁÓWNE:
- tworzenie gazetki szkolnej redagowanej przez uczniów
- poruszanie problematyki związanej z szeroko rozumianymi środkami masowego przekazu
CELE SZCZEGÓŁOWE:
- rozszerzenie wiedzy zdobytej na lekcjach języka polskiego
- poznawanie gatunków dziennikarskich
- przybliżenie uczniom mechanizmów działających w prasie poprzez praktyczne ich zastosowanie
- próby własnej twórczości dziennikarskiej
Oto próbka tego, czym się zajmujemy!
Głównym zadaniem naszego kółka jest wydawanie gazetki szkolnej „Bemówka”, która zawiera informacje, dotyczące bieżących wydarzeń z życia szkoły, kraju, świata, a także stałe działy. Należą do nich:
- Nasze zainteresowania – prezentujemy tu wszystkie nasze pasje
- Recenzje –książek i filmów, które warto obejrzeć
- Okiem fotoreportera- zdjęcia z ważnych imprez szkolnych
- Humor – zwłaszcza szkolny!!!
- Kącik poezji - napisanej przez uczniów naszej szkoły
Wszystkich zainteresowanych serdecznie zapraszamy do współpracy!
.
opiekun: Joanna Wojtkowska-Śpiewak
CELE GŁÓWNE:
- tworzenie gazetki szkolnej „ Bemówka” redagowanej przez uczniów
- poruszanie problematyki związanej z szeroko rozumianymi środkami masowego przekazu
- prowadzenie kroniki szkolnej
- przygotowywanie materiałów na stronę internetową
- promowanie szkoły
CELE SZCZEGÓŁOWE:
- rozszerzenie wiedzy zdobytej na lekcjach języka polskiego
- poznawanie gatunków dziennikarskich
- przybliżenie uczniom mechanizmów działających w prasie poprzez praktyczne ich zastosowanie
- próby własnej twórczości dziennikarskiej
TEMATYKA SPOTKAŃ:
Pierwsza część zajęć poświęcona będzie praktycznemu zastosowaniu technik dziennikarskich poprzez wspólne redagowanie bieżącego numeru gazetki „ Bemówka”.
W części teoretycznej realizowane będą następujące tematy:
- Dziennikarstwo i publicystyka - czym się zajmują
DZIENNIKARZ - osoba, która redaguje, tworzy lub przygotowuje materiały prasowe (teksty, audycje radiowe lub telewizyjne) o charakterze informacyjnym, publicystycznym, dokumentalnym lub innym, zatrudniona w redakcji prasowej, radiowej lub telewizyjnej albo robiąca to z upoważnienia redakcji.
REDAKTOR - dziennikarz, który decyduje lub współdecyduje o publikacji materiałów prasowych.
REDAKCJA - miejsce, w którym odbywa się proces przygotowywania (zbieranie, opracowywanie, ocenianie) materiałów do publikacji.
MATERIAŁ PRASOWY - każdy opublikowany lub przekazany do publikowania w prasie tekst albo obraz o charakterze informacyjnym, publicystycznym, dokumentalnym lub innym, niezależnie od środków przekazu (prasa, radio, telewizja), rodzaju, formy, przeznaczenia czy autorstwa.
LINIA PROGRAMOWA REDAKCJI - wyrażający się w publikacjach określony światopogląd, kreowanie pewnej wizji świata.
STOPKA REDAKCYJNA - stałe miejsce na kolumnie, w którym zamieszczone są informacje (nazwa, adres, telefony) o wydawcy, zespole redakcyjnym (dane redaktora naczelnego), drukarni.
WIERSZÓWKA - pieniądze, które dziennikarz dostaje za napisany (nie zawsze opublikowany) materiał. Różne redakcje stosują różne metody wyceny materiałów prasowych (zdjęcia są materiałem prasowym). Wierszówka płacona jest ryczałtowo (średnia z jakiegoś okresu, waloryzowana np. co kwartał) lub jednostkowo (każdy tekst oddzielnie). Jest ona ruchomym składnikiem płacy dziennikarza. - Style funkcjonalne w prasie
- Poprawność językowa
- Rodzaje błędów językowych i sposoby ich oznaczania
- Historia publicystyki polskiej
- Wybrane gatunki dziennikarskie - podział gatunków na publicystyczne i informacyjne; charakterystyka wybranych gatunków:
- felieton
- reportaż
- wywiad
- sprawozdanie
- notatka
- wzmianka
- komentarz
SPOSOBY OSIĄGANIA CELÓW:
Wszystkie umiejętności i wiadomości będą kształcone i weryfikowane podczas przygotowywania artykułów do kolejnych wydań gazetki i na stronę internetową.
PROCEDURY OSIAGANIA CELÓW:
Stworzenie zespołu redakcyjnego,
Opracowanie planu pracy koła dziennikarskiego,
Tworzenie klimatu inspirującego do pracy twórczej
Specyfika zajęć koła dziennikarskiego pozwala wykorzystywać różne metody
aktywizujące ucznia. Najlepsze efekty osiąga się poprzez zastosowanie:
- burzy mózgów
- projektu
- wykładu
- metaplanów
- dyskusji
- debaty „za i przeciw”
- drzewka decyzyjnego
- metody ćwiczeniowej (zajęć praktycznych podczas których uczniowie samodzielnie redagują teksty)
- instrukcji według poleceń
- pracy z tekstem
- analizy tekstu – wzoru
Przygotowywanie kolejnych wydań gazetki szkolnej odbywa się według opracowanego podczas kolegium redakcyjnego planu wyznaczającego odpowiedzialnych za poszczególne zadania, wykorzystuje się tu więc metodę projektu. Rzadziej będą stosowane metody podające, na przykład mini wykład, a i one poprzedzone powinny być samodzielną pracą uczniów – np. zbieranie materiałów na temat jakiegoś zagadnienia.
FORMY PRACY:
- indywidualna, podczas samodzielnego zbierania materiałów i przygotowywania artykułów np. w domu
- praca w małych grupach zadaniowych i zbiorowa podczas zajęć w szkole, zwłaszcza w czasie narady redakcyjnej
- spotkania koła dziennikarskiego
- praca w "terenie"- sondy, wywiady, uczestniczenie w imprezach szkolnych,
- gromadzenie z prasy ogólnopolskiej wycinków będących przykładami różnych gatunków dziennikarskich
- przeglądanie aktualnej prasy młodzieżowej i nowości rynku wydawniczego
Nauczanie elementów wiedzy dziennikarskiej wynika z założeń
funkcjonującego programu nauczania języka polskiego i działającego w szkole
koła dziennikarskiego.
Program dostosowany jest do wieku i możliwości ucznia, skorelowany
z treściami programowymi języka polskiego. Dzieli się na wiedzę teoretyczną
(wprowadzenie terminologii dziennikarskiej, konstrukcji gatunków
dziennikarskich) oraz praktyczną z wykorzystaniem nabytych wiadomości.
Efektem tej pracy będzie gazetka szkolna.
Fakt, że uczniowie zgłębią wiedzę z zakresu dziennikarstwa, pomoże im
w kontynuowaniu nauki , w rozmaitych sytuacjach społecznych, w których się
znajdą jako uczniowie i ludzie dorośli. W toku nauki stykać się będą
z przedstawicielami różnych jednostek kulturalnych, światem prasy, radia
i telewizji, będą się uczyć odpowiednich zachowań i postaw.
Zdobywanie wiadomości i umiejętności na bieżąco wykorzystywane będą
w pracy redakcji gazetki szkolnej.
AKTUALNOŚCI:
BRAWO MONIKA!!!
Monika Biegun z naszej redakcji została laureatką I miejsca w Międzyszkolnym Konkursie Plastycznym „Portret Pana Cogito” w ramach obchodów w Siedlcach ROKU HERBERTA
Wzięli w nim udział uczniowie siedleckich szkół ponadgimnazjalnych.
Członkowie jury: Barbara Adamiak, Aneta Baran, Katarzyna Bulik, Henryka Skwierczyńska-Tobiasz.
Laureaci: I miejsce- Monika Biegun, ucz. ZSP nr 6 w Siedlcach
II miejsce- Krzysztof Zdunek, ucz. VI LO w Siedlcach
III miejsce- Olga Złoch, ucz. ZSP nr 2 w Siedlcach
Wyróżnienia otrzymali: Radosław Prekurat, ucz. ZSP nr 2 w Siedlcach i Pędzik Iwona, ucz. VI LO w Siedlcach.
opiekun: Joanna Wojtkowska-Śpiewak
Każdy numer szkolnej gazety zawiera wiele elementów humoru, a także mnóstwo różnych ciekawostek. Nie brakuje w niej spraw poważniejszych. Przypominamy ważniejsze fakty z życia szkoły, prezentujemy nasze wiersze i fotografie. Nie brakuje także rubryki sportowej. Co pewien czas wydawane są numery specjalne, poświęcone np. patronowi szkoły, tradycji i historii Polski.
Sukcesy
Amanda Branicka zajęła II miejsce w międzyszkolnym konkursie na uczniowską prezentację multimedialną pt. Fryderyk Chopin – poeta fortepianu.
Konkurs organizowano pod patronatem Prezydenta Miasta Siedlce. GRATULUJEMY!!!!
Więcej na : http://old.gazetasiedlecka.pl/images/stories/45-143/e-wydanie/45-143.pdf
GRATULUJEMY RÓWNIEŻ I PODZIWIAMY TALENT MILENY GŁUCHOWSKIEJ która wzięła udział w konkursie plastycznym.
opiekun: Joanna Wojtkowska-Śpiewak
Cele:
- kształcenie umiejętności zdobywania, wykorzystywania i przekształcania informacji;
- zdobywanie doświadczenia dziennikarskiego; szerzenie zainteresowania tematyką dziennikarską;
- przygotowanie do dalszego kształcenia na kierunkach humanistyczno – dziennikarskich;
- rozpowszechnianie informacji na temat wydarzeń szkolnych i kulturalnych; promowanie szkoły
- rozbudzenie zainteresowania życiem szkolnym,
- zaangażowanie w aktualne wydarzenia, problemy, tematy,
- kształcenie umiejętności pisania różnych form prasowych,
- zaznajomienie z warsztatem pracy dziennikarza prasowego
- kształcenie umiejętności odnajdywania bieżących tematów, formułowania problemów,
- doskonalenie umiejętności pracy z komputerem.
- relacje wydarzeń szkolnych, apeli, wycieczek, imprez, konkursów
Tematyka spotkań:
- analiza edytorska artykułów prasowych
- recenzje obejrzanych filmów, przeczytanych książek, prezentacja zespołów muzycznych,
- rozpowszechnianie twórczości własnej uczniów,
- udział w konkursach polonistycznych (praca nad stylem wypowiedzi, składnią i frazeologią)
- przybliżenie historii i kultury regionu- legendy, zabytki, pomniki,
- zdjęcia - utrwalanie obrazów z życia szkoły,
- poznanie sposobu pracy edytora (znajomość znaków korektorskich, tworzenie bibliografii, przygotowanie edycji krytycznych itp.)
- wystąpienia publiczne (prezentacje tworzone w kontekście nowej matury z języka polskiego na temat mediów itp.)
- przygotowanie uroczystości szkolnych ślubowania klas I
- poznanie historii pisma, czasopism, filmu itp.
- dyskusje na temat przemocy w mediach, nowych technologii itp.
- Przygotowanie ulotek reklamujących szkołę
- Zaangażowanie w przygotowanie Dnia Otwartego dla gimnazjalistów oraz Targów Edukacyjnych z okazji Dnia Siedlec
- ciągła praca nad kroniką szkolną (uaktualnianie, redagowanie)
- przekazywanie materiałów redakcyjnych na potrzeby szkolnej strony internetowej
Rezultaty:
- wyposażenie w niezbędne rekwizyty w pracy dziennikarza;
- wydawanie gazetki szkolnej;
- powiększenie wiedzy z zakresu dziennikarstwa udoskonalenie umiejętności dziennikarskich;
- rozwinięcie kontaktów z lokalnymi mediami;
Nieustanny rozwój mediów, w tym również związanych z Internetem, stwarza zapotrzebowanie na utalentowanych dziennikarzy. Może i Ty chciałbyś wykonywać ten pasjonujący zawód, który stawia codziennie nowe wyzwania, daje możliwość uczestniczenia w ważnych wydarzeniach i szansę poznania ciekawych osób? Sam talent jednak nie wystarczy. Aby sprawnie poruszać się na rynku medialnym, sprostać oczekiwaniom redakcji, pracować szybko, a przy tym wydajnie, trzeba jeszcze dysponować odpowiednim warsztatem.
Na zajęciach dowiesz się m.in.:
Czym jest informacja. Typy informacji. Konstrukcja informacji krótkiej i dłuższej. Co to jest artykuł publicystyczny, tzn. organizacja materiału publicystycznego, zbieranie danych, ustalanie zasadniczej tezy. Opracowanie graficzne tekstu: ramka, mapa, diagram, wykres, zdjęcia.
Planowanie pracy w redakcji. Jak zbieramy pomysły na ciekawe teksty. Jak planujemy numer. Adiustacja i redagowanie tekstów. Reklama w prasie
Tekst reklamowy w prasie: plusy i minusy.
Praca edytora, tekstologa i redaktora tekstu. Tajniki interpretacji i edycji tekstu oraz edytorstwa tekstów dawnych. Zajęcia praktyczne obejmują komputerowy skład tekstu, łamanie tekstu publikacji, komponowanie publikacji oraz drukowanie. W zakresie treści tych zajęć mieści się też kultura języka, poprawność językowa, błędy i usterki językowe, adiustacja tekstu, korekta, analiza i interpretacja wybranych zjawisk językowych w tekstach środków masowego komunikowania oraz kształtowanie wrażliwości estetycznej.